Strategier for bæredygtig vejbelysning

Lighting Metropolis inviterer til Webinar om vejbelysningsstrategier i den store skala og hvordan den kommunale planlægning påvirkes.

Øresundsbroen lys-sat til landskamp. Foto: Maria Edgren

Tidspunkt:

20.06.2022 13:30 - 15:30

En af belysningens grundlæggende funktioner er at gøre det muligt for mennesker at orientere sig i sine omgivelser. Belysning giver mulighed for at vi kan bevæge os trygt langs veje og stier, også efter mørkets frembrud. Samtidig er vejbelysningen et energikrævende element, men også et element med fortsat store besparelsespotentialer. Vi kan implementere energieffektive teknologier, men vi kan også forbruge mindre lys.

På webinaret fortæller nogle af de store spillere indenfor vejbelysning om deres strategier for et lavere energiforbrug. Strategierne sættes i kommunalt perspektiv når vi afslutningsvis skal høre om erfaringer med bæredygtig belysningsplanlægning hos byer i vores nabolande.

Vejdirektoratets strategi for mindre lys på motorvejene
v/Michael Aakjer Nielsen, Afdelingsleder, Projekt og vejudstyr, Vejdirektoratet

Energieffektiv belysning på Øresundsbroen
v/ Davor Peric, Koordinator Anläggningsdata, Øresundsbron

Bæredygtig belysningsplanlægning – Erfaringer fra vores nabolande
v/Sif Enevold, Chefprojektleder, Gate 21

Praktisk info

Arrangementet afholdes virtuellt over Teams. Du vil modtage et mødelink via email dagen før.

Arrangementet afholdes i regi af projektet Lighting Metroplis – Green Economy og er støttet af Interreg ØKS.