Byhus i Jægergårdsgade 59B, Aarhus

Svenske Elding Oscarson Arkitekter har vundet konkurrencen om et byhus og gårdrum i Aarhus

Dansk Ejendoms Management og Arkitektforeningen indbød i marts 2016 til en projektkonkurrence om et nyt byhus og gårdrum midt i Aarhus. Det blev svenske Elding Oscarson Arkitekter, der løb med sejren med et vellykket og moderne eksempel på en infill-bygning holdt i røde tegl og vinduespartier i grålakeret stål.

Gårdrummet har fået tre grønne zoner, og vinbarens gæster kan om sommeren nyde et køligt glas hvidvin ude i den grønne gård. Det enkle materiale- og farvevalg harmonerer ifølge dommerkomiteen godt med de omkringliggende bygninger i Jægergårdsgade.

Læs mere i dommerbetænkningen

Fire unge wildcards var inviteret med i konkurrencen
Elding Oscarson Arkitekter var sammen med syv andre tegnestuer inviteret til at give et bud på opgaven. De fire af dem var unge tegnestuer fra Arkitektforeningens wildcard-ordning, som havde fået mulighed for at prøve kræfter med de mere etablerede firmaer.

I denne ombæring blev det dog ikke et wildcard, der løb med førstepræmien, men en af de fire øvrige tegnestuer, som bygherren havde forhåndsinviteret. De tre wildcards Matters, Archiwoo og Lützen Arkitekter (tidligere LAWA) modtog dog en 'Fremhævelse' i dommerbetænkningen for deres fine besvarelser. Se illustrationer nedenfor.

Bygherren spottede selv wildcard-ordningen
Bygherren kontaktede i sin tid selv Arkitektforeningen med et ønske om at få wildcards med i konkurrencen efter at have spottet ordningen. De har været særdeles begejstret for den høje kvalitet, som de fire wildcards har leveret.

Arkitektforeningens wildcard-ordning sætter spot på unge tegnestuer og forsøger at få dem inviteret med til mindre opgaver og indbudte konkurrencer. Læs mere

Følgende tegnestuer var inviteret med
Elding Oscarson Arkitekter / Claus Pryds Arkitekter / Claus Hermansen Arkitekter / Horisont Arkitekter

Wildcards: Arkitektfirmaet MATTERS / Archiwoo Arkitekter / Lützen Arkitekter (tidligere LAWA) / Spant Studio

Wildcard fremhævet i dommerbetænkningen: MATTERS V/ Lotte Rønne, arkitekt MAA og Marie-Louise Holst, arkitekt MAA

Wildcard fremhævet i dommerbetænkningen: Archiwoo v/ Rasmus Beck, arkitekt MAA (ophavsret) og Mathias Klogborg, arkitekt

Wildcard fremhævet i dommerbetænkningen: Lützen Arkitekter (tidligere LAWA) v/ Mads Lützen, arkitekt MAA (ophavsret), Anne Lundhøj Jensen, arkitekt MAA og Sara Lunneryd, arkitekt

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Dorte Sibast, arkitekt MAA