Europan 12

EUROPAN 12 er afgjort, og i år løb et dansk hold og et italiensk/montenegrinsk hold med sejren i konkurrencen for unge arkitekter under 40 år.

I København vandt projektet ”Vores gård i gaden”, der sætter fokus på vand og dagslys og på at omdanne gaden til en fælles gårdhave. Bag projektet står arkitekterne Rune Jørgensen, Ditte Marie Hildebrand og arkitekt MAA Laura Wedderkind Bank.

Vinderprojektet ”Das Andere” i Aalborg, udarbejdet af Gianmaria Soccí (Italien) og Andrijana Sekulic (Montenegro), beskriver i deres forslag en byudvikling, der har forhandling med byens borgere i centrum. Projektet sætter fokus på fire steder, der kan fungere som ’lokkemad’ til at få borgerne involveret i byudviklingen, idet det er steder, der skiller sig ud og derfor vil kunne skabe nye kollektive identiteter og minder.

Førstepræmien var på EUR 12.000 og 2. præmien på EUR 6.000.

Antal forslag til projektgrund i København: 36
Antal forslag til projektgrund i Aalborg: 14

Læs mere i dommerbetænkningen

Læs mere på EUROPANS hjemmeside.

Fakta om Europan 12 - The Adaptable City”
Temaet for årets EUROPAN var ”The Adaptable City” - den tilpasningsdygtige by, og konkurrencen var åben for arkitekter, ingeniører, planlæggere med flere under 40 år.

Europæiske byer oplever i disse år et større behov for at tænke visionært og strategisk. Byernes udvikling afhænger i højere grad af fremsynede og bæredygtige udviklingsstrategier. Det gælder i forhold til at skabe en miljømæssig, social og økonomisk bæredygtig fremtid.

På tværs af Europas landegrænser stilles de samme spørgsmål: Hvordan kan europæiske byer bruge eksisterende byområder og bygninger på en smartere måde? Hvilke strategier kan tranformere, genbruge og bevare et byområde eller en bygning? Hvordan kan disse strategier bidrage til løsning af klimaudfordringer, sociale problemstillinger og ny aktivitet i byerne? Derfor fokuserede EUROPAN 12 på at belyse, hvordan Europas byer kan tilpasses nye økonomiske realiteter og samtidig skabe bæredygtige bysamfund.

I EUROPAN 12 deltog 17 Europæiske lande med mere end 50 forskellige konkurrencegrunde. I konkurrencen havde unge arkitekter, planlæggere, landskabsarkitekter med flere under 40 år mulighed for at bidrage med idéforslag og løsninger på nye bo- og livsformer og på den måde give deres bud på fremtidens udvikling.

Fra Danmark deltog i år Aalborg Kommune og Københavns Kommune. De to konkurrencegrunde er skalamæssigt meget forskellige og henvender sig derfor til forskellige grupper af arkitekter, planlæggere og landskabsarkitekter med flere fra hele Europa.

Konkurrencens sekretær
Anne-Mette Bølling, arkitekt MAA