Holbæk Arena

Vinderen af Holbæk Kommunes tofasede konkurrence om Holbæk Arena er nu fundet. Sejren gik til projektet 'En aktiv bydel i Holbæk', udformet af COBE Arkitekter i samarbejde med Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Active City Transformation og Rambøll.

Konkurrencen blev udskrevet i november 2012 og havde til formål at tilvejebringe forslag til en masterplan for Holbæk Arena og udformningen af de første etaper af det kommende arenabyggeri.

I hovedtræk skal masterplanen omfatte en central bygning, multihal, sundhedscenter, fodboldstadion, atletikstadion, tennis- og tempohal, svømmehal, cykelhaller, skøjtehal, spring- og motorikhal, atletikfaciliteter, løbe- og cykelruter, lege- og danseområder, boldbaner, BMX-baner samt rekreative områder. Det samlede masterplanområde udgør 42 ha.

En enig dommerkomité pegede på COBEs forslag som vinder af konkurrencen, og borgmester Søren Kjærsgaard udtaler blandt andet følgende: "COBEs forslag er overbevisende, visionært og tro mod vores ønsker til Holbæk Arena. Et sted, hvor der er plads til både hverdagsmesteren og eliten. Hvor de traditionelle idrætsgrene kan dyrkes, men også udvikles."

I alt deltog fem teams i konkurrencen, og de øvrige fire hold var:

• Arkitema i samarbejde med Effekt, Drees & Sommer, Celis Consul, Danmarks Idrætsforbund, Syddansk Universitet, Halinspektørforeningen
• Dorte Mandrup Arkitekter i samarbejde med Topotek 1 og Arup
• Henning Larsen Architects i samarbejde med Jaja Architects, Manica Architecture, Tredje Natur og Buro Happold
• 3XN i samarbejde med Planit-IE og Arup.

Læs mere om projektet på kommunens hjemmeside

De fem teams er:

•  Arkitema i samarbejde med Effekt, Drees & Sommer, Celis Consul, Danmarks Idrætsforbund, Syddansk Universitet, Halinspektørforeningen
 •  Cobe i samarbejde med Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Rambøll og Active City Transformation
 •  Dorte Mandrup Arkitekter i samarbejde med Topotek 1 og Arup
 •  Henning Larsen Architects i samarbejde med Jaja Architects, Manica Architecture, Tredje Natur og Buro Happold
 •  3XN i samarbejde med Planit-IE og Arup

Konkurrenceforslagene forventes udstillet i Arkitekternes Hus til efteråret.

Konkurrencen har været afholdt i samarbejde med Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling, som har stået for konkurrencerådgivningen gennem hele forløbet.