Køge Kulturhus

Lundgaard og Tranberg Arkitekter vandt konkurrencen om nyt kulturhus i Køge

Lundgaard og Tranberg Arkitekter løb med sejren i den indbudte projektkonkurrence om et nyt kulturhus i Køge. Ifølge dommerkomiteen er forslaget det, der bedst opfylder kravene til kommunens ønsker til husets fremtræden, og måden hvorpå det åbner sig for hele Køge Kommunes brede kultur- og foreningsliv.

Det nye kulturhus vil ikke blot konsolidere de særlige rumligheder i Køges centrale byområde, men vil også blive en æstetisk og funktionel nyskabelse. Det er et hus, som kan leve til hverdag og være festligt ved de særlige lejligheder.

I sit materialevalg er vinderforslaget en opfindsom og sensitiv oversættelse af Køges historiske kerneområder. Og med sin relativt diskrete arkitektur er det langtidsholdbart i forhold til aktuelle modestrømninger i arkitekturen.

Vinderforslaget er gennemarbejdet ud i en bred vifte af detaljer, men er egnet til viderebearbejdning og vil være et robust, alment tiltalende samlingssted for byens mange sociale og kulturelle aktiviteter. Det løser på overbevisende måde logistik og tilkørselsmulighed for større emner og varetransporter.

Kulturhuset skal samle de fire kulturinstitutioner Teaterbygningen, Køge Bibliotek, Køge Musikskole og MGK (Musikalsk GrundKursus) samt Køge Billedskole og BGK (Billedkunstnerisk GrundKursus).

Nyt kulturhus i Køge
Det kommende kulturhus er en del af en større udviklingsplan for Stationsområdet, Søndre Havn og Collstrupgrunden i Køge. Områderne skal i de kommende år udbygges og omdannes, og en række infrastrukturelle tiltag skal etableres for at koble by og havn bedre sammen. Bl.a. skal en del af den nuværende Teaterbygning rives ned til fordel for en stor underføring under banen.

Kulturhuset skal placeres i byggefeltet tæt på adressen Bag Haverne 1, 4600 Køge, som er den eksisterende Teaterbygnings adresse og skaber i kraft af sin centrale placering mulighed for et levende kulturhus med tæt kobling til bymiljøet.

Kulturhuset skal indeholde faciliteter såsom bibliotek, musikskole, billedskole, sal og eventfaciliteter samt rum for Køges foreningsliv. Udearealerne skal etableres med cykel-, taxa- og handicapparkering.

Fem totalrågivere med i konkurrencen
I alt deltog fem totalrådgivere i projektkonkurrencen. De øvrige fire teams er:

Totalrådgiver Dorte Mandrup Arkitekter i samarbejde med
Gitte Juul Arkitekter
Marianne Levinsen Landskab
Wissenberg
Gade Mortensen Akustik

Totalrådgiver COBE i samarbejde med
Buro Happold (DK)
Esbensen Rådgivende Ingeniører
LIWplanning

Totalrådgiver NORD Architects i samarbejde med
Effekt
MASU planning
COWI

Totalrådgiver Diller Scofidio + Renfro (USA) i samarbejde med
Buro Happold (DK)

Arkitektforeningen var konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Bettina Mylin, arkitekt MAA