Køge Nord Station

COBE og Dissing+Weitling har i samarbejde med COWI vundet konkurrencen om Køge Nord Station.

Den 2. maj 2014 udskrev Banedanmark, Køge Kommune og DSB i fællesskab en indbudt international projektkonkurrence om en ny station ved Køge Nord, hvor motorvej, S-togsbane og den kommende højhastighedsbane mellem København og Ringsted løber sammen.

Stationen skal tilbyde lette skiftemuligheder for alle passagerer, der skifter mellem tog, bil og bus, og den skal danne udgangspunktet for en omfattende byudvikling omkring Køge Nord Station.

Stor international interesse for konkurrencen
38 hold fra syv EU-lande og fra Japan og USA bød ind på opgaven. Kravene til deltagerne var, at de både skulle tegne en bro med station samt indpasse op mod 2.700 biler i landskabet i et topmoderne parkér og rejs-anlæg.

Ifølge dommerkomitéen er der fundet et overordentligt spændende vinderforslag, som er skabt til bevægelse, omstigning og den korte pause. Forslaget er samtidig uhyre enkelt formet og vil blive et markant symbol på samspillet mellem trafikanterne og på sammenhængen mellem infrastrukturanlæg og byudvikling. Læs mere i dommerbetænkningen.

Èn times rejsetid mellem landets største byer
Den nye bane København-Ringsted er en del af Timemodellen, som er en politisk plan om at afkorte rejsetiderne mellem landets største byer. Timemodellen skal gøre det muligt for passagererne at køre med tog mellem hver af byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg på en time.

De øvrige tre indbudte teams i konkurrencen var:

• Gottlieb Paludan Architects i samarbejde med Buro Happold, ES Consult og Speirs+Major (UK)
• Arep Ville (F) i samarbejde med MaP3 Engineering (F) og Balslev (DK)
• Kengo Kuma & Associates (JP) i samarbejde med Ejiri Structural Engineers (JP) og UTIL Struktuurstudies (B)

Hvert team modtog et vederlag på DKK 300.000 for udarbejdelse af et forslag.

Arkitektforeningen var rådgiver igennem hele konkurrenceforløbet.

Konkurrencens sekretær
Bent Kolind, arkitekt MAA