Ny Trelleborg

PLH Arkitekter vinder konkurrence om nyt oplevelses- og videncenter til Trelleborg

Projektkonkurrencen om et nyt oplevelses- og videncenter til Trelleborg ved Slagelse er afgjort. Vinderen blev PLH Arkitekter i samarbejde med Atelier Lorentzen og Langkilde, GHB landskabsarkitekter, MOE Rådgivende Ingeniører og Gert Olsen Design.

Ifølge en enig dommerkomite er forslaget det mest overbevisende og gennemarbejdede bud på et nyt videns- og oplevelsescenter til vikingernes Trelleborg.

Inspirationen til tagets arkitektur er hentet i vikingernes skjold og ser nærmest henslængt ud i landskabet, som om det var tabt i et slag.
Facadens elementer henter inspiration fra vikingeskibenes sejl, og bygningens udvendige træ imprægneres med trætjære, så man møder den karakteristiske duft fra norske stavkirker. Alt i alt en bygning i moderne arkitektur, der understøtter stemningen af vikingetiden.

Fem teams deltog i den indbudte projektkonkurrence, som er udskrevet af Slagelse Kommune og Nationalmuseet.

Tættere på vikingerne
Visionen er, at oplevelses- og videncenteret skal skabe et sted, der formidler fortællingen om vikingekrigeren og historien om Trelleborgs betydning for samlingen af Danmark og således bliver et kulturelt fyrtårn for Slagelse Kommune.

Bygningen skal indeholde cafe, kontorer, undervisningsfaciliteter og et nytænkende udstillingskoncept, der med moderne virkemidler fortæller de enestående historier fra vikingetiden og Trelleborg.

Viden og oplevelser skal gå hånd i hånd. Et besøg på Trelleborg skal ikke blot være en god museumsoplevelse, men en oplevelse for både sanser, følelser og læring. Ny Trelleborg skal med alt fra genstande over stemninger til materialevalg give gæsten en følelse af at komme tættere på vores fælles fortid. Der skal fortælles nyt og mere end hidtil, og vikingeborgens fascinerende historier skal formidles med nutidens virkemidler og sansebaserede oplevelser ude som inde.

Trelleborg på UNESCOs verdensarvsliste
Trelleborg er et af Nordens vigtigste monumenter fra vikingetiden, og Trelleborg forventes optaget på UNESCOs verdensarvsliste over umistelige kulturmonumenter. En forventning hvis indfrielse skal understøttes af dét projekt, der nu er valgt til at blive realiseret.

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver genne hele forløbet

Konkurrencens sekretær
Bent Kolind, Arkitekt MAA