Et byområde i Lunderskov

Niras konsulenterne, Allerød vandt idékonkurrence i Lunderskov

Onsdag den 22. november 2006 blev vinderen af idékonkurrencen om disponeringen af et ca. 245 ha stort naturskønt areal til byformål vest for Lunderskov by kåret.

Vinderholdet bestod af: projektgruppen fra afdelingen Plan og Fysik v/ afdelingsleder Martin Engtoft Holgaard og bestod af projektleder Dorthe Walther Brogård samt projektteammedlemmer Kasper Brejnholt Bak, Jann Ulrich Bech, Sille Askefrø Bjørn, Cathrine Wichmann Brandt, Mette Lise Ginnerup og Jeppe Goll
Rådgiver: NIRAS Miljøafdeling ved Esben Ravn Iversen

De øvrige fire indbudte deltagere var: Juul Arkitekter, Kolding, GBL Gruppen for by & landskabsplanlægning, Kolding, Arkos Arkitekter, København og Birk Nielsen, Landskabsarkitekter og Planlæggere MAA, København.

Om vinderforslaget sagde dommerkomitéen bl.a.:
" Sammenfattende er det på landskabs- og bebyggelsesplannivau et naturligt og meget overbevisende vinderforslag, som kombineret med lokalplankrav om indlevet, og innovativ nytænkning af selve bygningerne vil blive et stærkt redskab i den kommende udvikling af Lunderskov".

Formålet med konkurrencen var at bringe kommunen i front for så vidt angår muligheden for at tilbyde kommende beboere i Trekantområdet et attraktivt, moderne og funktionsdygtigt boligområde, der forstår at udnytte de meget store naturmæssige værdier, der ligger i området.
Udskriveren kan glæde sig over fem kvalificerede forslag, der medførte en grundig og værdifuld diskussion i dommerkomiteen, som skulle bedømme forslagene.

Konkurrenceområdet udvider byens areal med ca. 33 % - en udvidelse, det selvsagt vil tage mange år at fuldføre, men som ikke desto mindre skal tages seriøst lige fra starten. Kommunen er overbevist om, at der med valget af vinderforslaget nu er banet vej for, at planlægningen af området kan indledes på det bedst tænkelige grundlag.

Konkurrencen har været afholdt i samarbejde med Akademisk Arkitektforening.

Download dommerbetænkning